Negatif İyon Jeneratörü
Geçen ay yaptığımız negatif iyon jeneratörünü arabada çalıştırabilmek için bir konvertör devresi gerçekleştirmeye ne dersiniz?
Geçen ayki yazımızda Evimizde veya kapalı bir mekanda soluduğumuz havayı temizleyebilen, tazeleyen bir elektronik cihazdan bahsetmiş ve böyle bir aletin nasıl yapılabileceğini çizimleriyle birlikte sizlere aktarmıştık.
Acaba böyle bir cihazı araç içinde kullanamaz mıyız? Düşünün, bir aracın içine 5,6 kişi binmişsiniz, hatta bir minibüste seyahat ediyorsunuz, mevsim kış, camları açamıyorsunuz, aracın havalandırmasını açsanız dışardan buz gibi bir havayı içeri alacaksınız, millet soluk alıp veriyor. Gittikçe ağırlaşan bir havayı solumak ne sürücüde ne de yolcularda hal bırakır mı? İyi de, aracın içinde cihazımızı çalıştıracak 220 V. luk enerjiyi nasıl elde edeceğiz? İşte bu yazımızda probleme basit bir çözüm getirmeye çalışacağız.
Araçlarda DC enerji kullanıldığına göre çözüm bu DC enerjiyi AC enerjiye dönüştürecek bir sistemdir. Kısaca bir DC-AC Konverterdir.
Şemamızı incelersek; bir 555 zaman devresinden 85 ila 100 Hz.lik bir kare dalga elde edilir. P1 ve R2 düzeneği üretilen kare dalganın simetrik olmasını sağlar. Bu simetrik kare dalga T1 ve T2 transistörleri ile TR1 trafosunu besler. Neticede trafonun çıkışında devremizi besleyebilecek bir AC voltaj elde etmiş oluruz.
Trafonun sekonder uçlarında yaklaşık 400V.’luk bir kare dalga oluşur.
Besleme devresinde kritik herhangi bir şey yok. Fakat biç küçük noktayı belirtmekte yarar var. Simetriyi ayarlayan P1 potansiyometresini orta pozisyonda tutun, Transistörleri birer soğutucuya bağlayın, kullanacağınız transformatör 220 V. giriş, 6-0-6 V. çıkışı olan 0.8 veya daha büyük bir güçte herhangi bir trafo olabilir. Örneğin 1 ila 1.5 Amp. gibi. Dikkat ederseniz, trafonun sekonderi transistörlere bağlanıyor, 220 V. tarafı da çıkış olarak kullanılıyor. Yani normalde kullanacağımızın tersi. Benim kafama takılan, yukarıda ifade ettiğim kare dalganın simetrisinin nasıl ayarlanacağı. Elimizde bir skop varsa iş kolay. Skop yoksa, acaba bir Avometreyi AC 750 V. kademesine getirip, trafonun çıkışına bağlayıp, P1 ile oynayarak maksimum voltajı görmemiz yeterli olur mu? Ne dersiniz?
İşte durum bu. Artık gerisi size kalmış. Amatör değil misiniz, biraz uğraşın. “Lokma bile çiğnemeden yutulmaz” bu da sözüm ona espri oldu. Hİ
Malzeme listesi
R1: 1K. TR1: 2×6 V. 0.8 A. Trafo.
R2: 47K. BD139 için soğutucu
R3,R4: 470 ohm,1/2 W.
P1: 10K. preset
C1: 150 n.
C2: 10 n.
C3,C4: 560 p.
T1,T2: BD139
D1,D2: 1N4004
D3,D4: 27V. 400mW. Zener
Devre Şeması
Baskılı Devre
merhaba negatif iyon jeneratörü yapmak istiyorum ama ekteki dosyalar açılmıyor ve bir çok site kaynak olarak buraya yönlendiriyor yeniden yükleyebilir misiniz?
İlginiz için teşekkür ederiz. Yazıyı güncelledik. Artık dosyalarını indirebilir, resimlerini de görebilirsiniz.