ACARS (Aircraft Communications Adressing and Reporting System)
Havadaki uçakların yer, motor, performans, yakıt, arıza gibi teknik verileri bilgisayardan anında görmek istermisiniz? Hemde basit bir alıcı ve küçük bir program sayesinde.
Aeronautical Radio, Inc (ARINC) havacılık endüstrisi için VHF ve HF radyo iletişimini Amerika ve deniz aşırı yerlerde sağlamaktadır. 1980 öncesi adreslenebilir dijital link oluşturuldu ve isim olarak ACARS verildi. Aircraft Communications Adressing and Reporting System, açılımı Uçak İletişimi Adresleme ve Raporlama Sistemi. Uçuş personelinin iş yükünü azaltmak amacıyla bilgisayar aracılığı ile rapor ve mesaj göndermesini sağlar. Bu ise güvenliği ve performansı etkilemektedir.
ACARS sistemi, görüşme içinde ayrıca kullanılan AM bandında çalışmaktadır. Mesaj başına 220 karakter ile sınırlama getirilmiştir ve bu mesaj 1 saniyeden kısa sürede iletilmektedir. ACARS verilerini yakalayabilmek için Avrupa bölgesi için 131.725 MHz’de squelch’i kapalı durumda takip etmeniz gerekir. Diğer bölgeler için haritadan bakabilirsiniz. Squelch’in açık olması durumunda veri eksik yada anlaşılmayacaktır.
Gelen mesaj örneği
ACARS mode: H Aircraft reg: .TC-JGY
Message label: 13 Block id: 7 Msg. no: M41A
Flight id: TK0663
Message content:-
CONN GATE REQ /AIR ID TK,/DEST LTBA,/ETA 0926
———————————————————–[14/08/2008 11:41]
Bu verileri yakalayabilmek için ACARS Decoder‘a ihtiyacımız var. Programı indirdikten sonra installer’ı çalıştırın ve resimlerdeki ayarları inceleyin
Kurulum bittikten sonra acarsd’yi çalıştırın. Firewall uyarısı çıkarsa engellemeyi kaldırın. Programın görünümü aşağıdaki gibidir.
Sağ altta vol değeri 10-20 arasında olmasına dikkat edin. Alıcının ses çıkışını bilgisayara taktıktan sonra windows’un ses ayarlarında kayıt girişi olarak Line-In yada MIC seçin ve duruma göre seviyeyi ayarlayın
131.725 MHz’de Squelch açık, anten çekimi iyi bir yerde beklemeye başlayın bir süre sonra veriler akmaya başlayacaktır. Gün içerisinde uçuş yoğunluğuna bağlı olarak veriler gelecektir.
Uçaklar bazen konum ve gideceği yer hakkında bilgi vermekte. Bu özelliği kullanmak isterseniz programda menüde Maps’a tıklayıp önce ayarları yapın
Burdan koordinat bilgilerini girin
c:acarsd klasöründe card.gif dosyası arayın eğer yoksa burdan dosyayı indirip klasöre kaydedin
menüden Map’a tıklayıp Open Map’ı seçin
ACARS mode: 2 Aircraft reg: .D-AGEQ
Message label: 2R Block id: 6 Msg. no: M08A
Flight id: ST8166
Message content:-
ONR1.01,E 35.349,N 37.054,.D-AGEQ,GMI8166,LTAF,LTAF,0727,
———————————————————–[14/08/2008 11:55]
Yukardakine benzer bir mesaj aldığınızda program koordinat bilgilerini farkedip harita üstünde gösterecektir
ACARS’dan gelen verinin tamamını çözmek imkansız ancak gelen verilerden örnekler vereceğim
Chicago-O’Hare’de 3011 ft ve ETA (Estimated Time to Arrival) varış saati 02:10
OS:Diğer Cihazlar
ACARS mode: 2 Aircraft reg: .N861AA
Message label: 5Z Block id: 4 Msg. no: 3649
Flight id: AA0240
Message content:-
OS ORD /ALT30110210
———————————————————–[22/10/1997 20:38]
/POS Position VOR PSB
/NXT CVG Next station is (bir sonraki istasyon) Cincinatti
/ETA 1325 is planned arrival time in (planlanmış iniş saati) UTC
/ALT is current altitude of (yükseklik) FL350 (35000 ft)
/FOB is Fuel on board at (yakıt) 31,200lbs
/SAT 50 is static air temperature at (sıcaklık) (-)50C
/WND Current winds are 237 degrees at 130kts (rüzgar 237 dereceden 130 knot)
/MCH 84 is current Mach number of .84 (mach no)
/TRB is current air stability…smooth (hava durağanlığı)
/SKY undercast (cloud solid below)
/ICE Current icing conditions- none (buzlanma durumu)
ACARS mode: 2 Aircraft reg: .N109DL
Message label: 80 Block id: 5 Msg. no: M78A
Flight id: DL0745
Message content:-
3C03 0745/30 KBOS/KCVG
/POS PSB /OVR 1211/NXT KCVG /ETA 1325
/ENS /ALT 350/FOB 0312/SAT 50
/WND 237130/MCH 84/TRB SMOOTH /SKY UNDERCAST/ICE NONE
—————————————————————[30/11/1997 12:11]
Mesajlar aşağıdaki kodlarla başlarsa
#CFBFLR or #CFBWRN = Equipment failure (cihaz arızası)
#DFB*TKO or #DFBTKO = Take off performance data (kalkış performans verileri)
#DFB*CRZ or #DFBCRZ = Cruise performance data (sürüş performans verileri)
#DFB*WOB or #DFBWOB = Weather observation (hava)
#DFB/PIREP = Pilot Report (pilot raporu)
#DFBEDA or #DFBENG = Engine Data (motor verileri)
#M1AAEP = Position/Weather Report (yer/hava durumu)
#M2APWD = Flight plan predicted wind data (rüzgar verisi)
#M1BREQPWI = Predicted wind info request
Link testleri herhangi bir mesaj içermez
ACARS mode: 2 Aircraft reg: .N10236
Message label: Q0 Block id: 8 Msg. no: 5752
Flight id: CO0563
———————————————————–[15/10/1997 12:58]
Diğer kısaltmalar
0A Passengers in first class 0B Passengers in business class 0C Passengers in coach class AL Flight level CG Center of gravity CI Cost index CL Cruising level CR Company route CW Cruise wind CZ Cruising speed DA Departure aerodrome DG Drag factor DP Dew point DS Destination station E1-9 Engine parameters EO Estimated time over FB Fuel on board FC Estimated further clearance FD Fuel over destination FF Fuel flow factor in lbs/hr. FI Flight Identification FL Flight level FO First officer FR Fault report prefix FX Enroute fix GL Geographical location HD Aircraft heading IC Aircraft icing IN Time in IR In range (of VHF radio) LA ID of officer landing aircraft LT Light MA Message assurance MN Maintenance MT Maximum takeoff power N1 Speed of turbine 1 NA Navaid NL Number of landings NP Next report point OF Time off ON Time on OP Oil pressure OS Other supplementary info. OT Time out or oil temperature OV Present location (over) PB Number of persons on board PD Point of departure PW Position weather QN Altimeter settings RD Departure runway RF Request flight level RI Return in time RL Requesting cruising level RM Remarks RO Return on time RT Route information RL Request cruising level SA Latest weather SI Special communication SK Sky conditions SL Selcal code SP Significant point ST Standard takeoff power TA Static air temperature TB Turbulence TD Takeoff temperature TE Time enroute TM Surface air temperature TO Time over TP Transmission path | V1 Velocity 1 VR Rotate speed (& runway vis rng) V2 Velocity 2 WI Weather WV Wind information WR Warning prefix WX Weather ZW Zero fuel weight AEP ICAO position report with wx. AGM Start of standard message ALT Altitude ALT Altimeter APP Approach AWD Automated weather data BBG in reference to HAZMAT cargo BKN Broken CHP Chop CLR Clear CPT Captain CRZ Cruise altitude CVG Covering DAI Display aircraft itinerary DBI Data base initialization-update DDG in reference to HAZMAT cargo DDX Display dispatch message DEV Display aircraft deviations DFR Display flight routing DLD in reference to cargo DTX Display text EDA Engine data EFC Expect final clearance EGT Exhaust Gas Thrust ENG Engine data EOK Everything “OK” EON Expected touchdown time EPR Exhaust pressure ratio ERR Error message ERT Estimated ramp time FDD Flight data recorder info FLR Fault report FLT Flight FOB Fuel on board FPR Flight plan request FRM Maintenance codes FTM used before waypoint name LIF request for Load information LND Landing MCH Mach (aircraft speed) MEL Minimum essential list OCC Occasional (weather) OFF Off time OUT Out time OVR Over POS Position PWD Predicted weather data RVR runway visual range SAT Static air temperature SMI Standard message identifiers SMT Standard message text TEI Text element identifiers TIS ATIS information TKO Takeoff TRB Turbulence TXT Text TYP Type VEC Vector WND Wind (direction/velocity) WOB Weather observation WRN Warning WXA Weather at |
Isteyenler AirNav’ın üretmiş olduğu ACARS Decoder’ı da kullanabilir
Kolay gelsin
Kenan Atasoy