Numara Taşınabilirliği Nedir? – 2
Numara Taşınabilirliği uygulamasının detayları bu yazıda…
Geçen yazımda numara taşınabilirliği uygulamasının tanım olarak ne olduğundan, Türkiye’deki gelişim sürecinden bahsetmiş ve uygulamanın Avrupa ülkelerine oranla biraz geç de olsa 9 Kasım 2008’de Türkiye’de de başlayacağı müjdesini vermiştim.
Bir önceki yazımı okuma şansını bulamayanlar için Numara Taşınabilirliği uygulamasını bir kez daha tanımlamak istiyorum. Numara Taşınabilirliği abonelerin kendisine sunulan servis hizmetini göz önüne bulundurarak, sahip oldukları telefon numaralarını başındaki operatör kodu ile beraber tamamen aynı kalacak şekilde, tercih ettikleri operatöre taşıyabilmeleri anlamına gelir. Şimdi gelelim detaylara…
Numara Taşınabilirliği Sistemi
Numara taşınabilirliği sisteminin kullanılabilirliğini ve işlevselliğini sağlayacak temel teknik birim Merkezi Referans Veri Tabanı olarak adlandırılır. Kısaca MRTV olarak anılan bu birim 3 GSM şirketimizin; özellikle Avea ve Vodafone’nun; Telekomünikasyon Kurumu hakemliğinde gerçekleştirdiği özverili çalışmanın, teknik ve maddi güç birliğinin ürünüdür. Numara Taşınabilirliği sisteminin kalbi sayılabilecek bu veritabanı sistemi Telcordia/Gantek konsorsiyumu kapsamında Telcordia Gantelo firmasına yaptırılmıştır. MRTV birimi numaraların taşınması aşamasında numara taşınabilirliği hizmeti verecek işletmeler arasında bilgi alışverişini sağlayacak ortak veri tabanıdır.
Aşama Aşama Numara Taşınabilirliği Uygulaması
“Peki nasıl olacak bu iş?” dediğinizi duyar gibiyim. Sıra geldi numara taşıma prosedürüne…
Numaranızı taşıma süreci madde madde aşağıdaki gibidir.
1.Abone kimliğiyle birlikte numarasını taşımak istediği yeni operatörün abone merkezine gelir.
2.Abone burada bir Numara Taşıma Başvuru Formu ve Abonelik Sözleşmesi doldurur. Bu formda aboneye ayrıca numara taşıma işleminin günün hangi saatinde yapılmasını istediği de sorulur. Bunun için üç seçenek mevcut: 00:00-08:00 arası, 08:00-16:00 arası ve 16:00-24:00 arası. Bu seçimin sebebi numara taşıma işlemi gerçekleştirilirken 2 operatör arasında veri alışverişi olacağından abonenin iletişiminin 15 dakikalık kısa bir süre için kesilmesi. Böylece talepte bulunan kişi kendisi için en uygun saati belirleyerek taşıma işlemini gerçekleştirebilir.
3.Gerekli kağıtlar doldurulup imzalar atıldıktan sonra aboneye numarasını değiştirmeden kullanacağı yeni bir sim kart verilir.
4.Başvuru işlemi tamamlandıktan sonra ayrılmak istediğiniz operatör bu talebinizi en geç 2 gün içinde Merkezi Referans Veri Tabanı’na iletir. Ayrılmak istediğiniz operatör de 2 günlük bir incelemenin ardından MRTV’ye taşıma onayını gönderir.
5.Bu onayın ardından 2 gün içinde aboneye dönüş yapılarak taşıma işleminin gerçekleşeceği tarih ve saat SMS ile bildirilir.
6.Belirtilen tarih ve saatte abone yeni sim kartını takarak hizmeti almaya başlar.
Türkiye’de Numara Taşınabilirliği’nin Geleceği
Daha önceki yazımda Numara Taşınabilirliği uygulamasının Avrupa ülkelerinde 1999 yılından beri gerçekleştiğini söylemiştim. 1999-2007 yılları arasında Avrupa’da yaklaşık 44 milyon abone Numara Taşınabilirliği’nden faydalanarak daha cazip bulduğu operatörlere geçiş yapmıştır. Türkiye’de ise var olan abone sisteminde toplamda %10’luk bir kayma öngörülmekte.
Numara Taşınabilirliği’nin Türkiye’de başarılı olup olamayacağını ya da öngörülen kaymanın ne kadarının gerçekleşeceğini şimdiden söylemek zor. Aslına bakarsanız sistemin başarısı daha önce uygulanan ülkeler baz alındığında tamamen operatörlerin uygulama şekline bağlı. Örneğin hizmetin verildiği ülkelerde taşıma sürecinin süresi bu uygulamaya gösterilen ilgi açısından önemli bir belirleyici olmuş. Bizde bu süre şu an 6 gün olarak belirlenmiş ve oldukça uzun bir süre. Sürecin kullanıcı için kolay olması diğer bir başarı faktörü olmuş. Son olarak numara taşıma için alınan hizmet bedeli sistemin başarısını etkilemiş. Türkiye’deki operatörler Numara Taşınabilirliği uygulaması için herhangi bir ücret alıp almayacağını, alması durumunda ise bu ücretin ne olabileceği konusunda bir açıklama yapmadı. Yani durum şimdilik belirsiz…
Muhtemel Sonuçlar
Uygulama kullanıcıyı hattın değil numaranın gerçek sahibi yapıyor. Bu durumda kullanıcı istediği an memnun kalmadığı operatörü terk edip yenisine geçme konusunda daha özgür olacak. Ayrıca Uluslararası Telekomünikasyon Kullanıcı Grubu Numara Taşınabilirliği uygulamasını “telekomünikasyon pazarında rekabetin tesisi için başlıca ön koşul” olarak tanımlamakta. Rekabetin artması durumda hizmet/fiyat açısından biz kullanıcıları daha iyi şartlarda bir mobil iletişim ortamının beklediği aşikar.
Şu an hizmet veren operatörlerin ise uygulamadan nasıl etkileneceğini şu anda öngöremiyoruz. Fakat bu konudaki yorumlar genellikle eski ve köklü operatörlerin(Turkcell) bu uygulamadan sonra abone kaybedeceği, kendilerinden daha sonra çıkan ve oldukça iddialı kampanyalarla gündeme gelen yeni operatörlerin(Avea) abone kazanacağı yönünde. Diğer yandan Turkcell’in kalitesi ve verdiği hizmet de ortada. Aynı şekilde Vodafone’nunda öyle. Kim bilir belki de tam tersi olur. Bekleyip göreceğiz…
Tüm bunlar iyi güzel de numara taşınabilirliği konusunda kullanıcının aklına gelen sorulardan biri de şu oluyor: “Peki karşı taraf benim operatör değiştirdiğimi nasıl anlayacak ya da ben aradığım kişinin hangi operatörden hizmet aldığını nereden bileceğim?” Bu soruna çözüm olarak düşünülen ilk şey operatör değiştiren bir kullanıcı arandığında öncelikle bir telesekreter aracılığı ile aranan kişinin operatör değiştirdiği yönünde bir anons yapılmasıydı. Fakat uzun vadede sürekli böyle bir anons ile karşılaşmak hoş bir durum olmayacağından arayan kişiye telefon çalmadan önce bir uyarı tonu verilmesi ve ardından bağlantının gerçekleşmesi üzerinde karar kılındı. GSM operatörlerimizden ikisinin sitelerine girip uyarı tonlarını dinlediğimde her ne kadar hantal da olsa ilk çözümün şu an için daha doğru olduğuna kanaat getirdim. Çünkü verilecek uyarı tonları telefonun çalma sesine çok yakın bir ton ve oldukça kısa. Bu durumda kullanıcının uyarı tonunu kaçırıp faturası geldiğinde ise oldukça kabarık bir ücret ödemek zorunda kalması kuvvetle muhtemel. Bu nedenle en azından ilk aşamada arayan kişinin anons ile bilgilendirilmesini ya da mevcut uyarı tonunun daha etkin bir hale getirilmesini daha uygun buluyor ve böyle olmasını temenni ediyorum. Aksi takdirde pek çok sorun yaşanabilir ve aboneler mağdur durumda kalabilir.
Şimdilik benden bu kadar. Yeni paylaşımlarımda, yeni konularla birlikte olmak dileğiyle…
Kalın sağlıcakla…
Kaynaklar
http://cnetturkiye.com/haberler/110-telekomunikasyon/1369-adm-adm-cepte-numara-tanabilirlii
http://www.ntvmsnbc.com/news/459834.asp
http://www.ntvmsnbc.com/news/459834.asp
http://tr.wikipedia.org/wiki/Numara_ta%C5%9F%C4%B1nabilirli%C4%9Fi
http://www.vodafone.com.tr/YardimDestek/numara-tasinabilirligi.php?gclid=CI27wfCck5YCFQs4Qgod0VXzFg
http://www.avea.com.tr/mobilnumaratasinabilirligi/index.html?source=AdWords
Özer Deniz